Kanaaldijk-Noord 1, 5613 DH, Eindhoven
+31 (0) 40-2452555

Klachtenregeling

Kantoorklachtenregeling

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

– klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens

de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de

totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de

kwaliteit van de dienstverlening, de hoogte van de declaratie, het verrichten of

aanbieden van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden, niet zijnde een

klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;

– klager: de cliënt, diens vertegenwoordiger of een derde met een rechtstreeks

belang die een klacht kenbaar maakt;

– klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;

Artikel 2 toepassingsbereik

1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van

opdracht tussen Houben & Van Dijck Advocaten en de cliënt.

2. Klachten van een schuldenaar over Houben & Van Dijck Advocaten als verrichter of

aanbieder van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden vallen ook onder het

bereik van deze klachtenregeling, als bedoeld in artikel 4, tweede lid, onderdeel

b, en artikel 14, derde lid, van de Wet kwaliteit incassodienstverlening.

3. Iedere advocaat van Houben & Van Dijck Advocaten draagt zorg voor

klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.

Artikel 3 doelstellingen

Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:

a. het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een

redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;

b. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van klagers

vast te stellen;

c. voorzien in een wettelijke plicht, behoud en verbetering van bestaande relaties

door middel van goede klachtenbehandeling;

d. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;

e. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van

klachtbehandeling en klachtanalyse.

Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening

1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt

voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht of de schuldenaar jegens

advocaten bij het verrichten of aanbieden van buitengerechtelijke

incassowerkzaamheden erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling

hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.

2. Houben & Van Dijck Advocaten heeft in de in correspondentie tussen advocaat – cliënt of advocaat – schuldenaar opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht

die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd ter verkrijging van

een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.

3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na

behandeling niet zijn opgelost worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur of aan de bevoegde rechter.

Artikel 5 interne klachtprocedure

1. Indien een klager het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht

doorgeleid naar mr. M.C.J Houben, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris, tenzij de klacht mr. M.C.J. Houben betreft, in welk geval mr. K Bovens als klachtenfunctionaris optreedt.

2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het

indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de

gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.

3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de klager tot een oplossing te

komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.

4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van

de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over

afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een

oordeel over de klacht wordt gegeven.

5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk

op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet

vergezeld van aanbevelingen.

6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de

klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de

gegrondheid van de klacht.

Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de

klachtbehandeling geheimhouding in acht.

2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling

van de klacht.

Artikel 7 verantwoordelijkheden

1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de

klacht.

2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over

eventueel contact en een mogelijke oplossing.

3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van

de klacht.

4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.

Artikel 8 klachtregistratie

1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.

2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.

3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de

klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede

ter verbetering van procedures.

4. Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het

kantoor besproken en ter besluitvorming voorgelegd.

Houben & van Dijck