Waar moet ik aan denken als ik een appartement koop?

Koopt u een appartement, dan koopt u in feite een deel van een gebouw. Dit heet een appartementsrecht. U bent samen met uw boven- en benedenburen verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het gehele gebouw. Dit gebeurt via de Vereniging van Eigenaars (VvE).

Rechten en plichten eigenaar appartement

Wanneer u niet de enige eigenaar bent in een gebouw, dan is het gebouw gesplitst. De appartementen staan dan los van elkaar ingeschreven bij het Kadaster. Al uw rechten en plichten als eigenaar van het appartement staan in:

• de splitsingsakte;
  • het splitsingsreglement.

Voordat u een appartement koopt, kunt u de splitsingsakte en het splitsingsreglement inzien. Dit kan bij de verkoper of bij het Kadaster.

Gezamenlijk onderhoud door Vereniging van Eigenaars (VvE)

Als eigenaar van een appartement bent u automatisch en wettelijk verplicht lid van de VvE van uw appartementencomplex. Een actieve VvE zorgt voor het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het appartementencomplex. Bijvoorbeeld:

• de gevel;
  • het dak;
  • de cv-installatie;
  • trappen;
  • gangen;
  • liften.

Elke VvE moet een reservefonds hebben voor het onderhoud van het gebouw . Ook moet de VvE staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK).

Geschillen

Houben & Van Dijck Advocaten staan zowel appartementseigenaren als VVE’s bij in geschillen die betrekking hebben op VVE’s. Wilt u hierover meer informatie, neem dan met één van onze advocaten contact op.